IBD-viikot

Tältä sivulta löydät kootusti IBD-viikkojen kampanjat ja materiaalit.
IBD-viikon pysyvä osoite on www.ibd.fi/ibd-viikko/

2020

Vuonna 2020 IBD-viikon teemana olivat suolistosairaudet ja työ. Viikko ja sen teema näkyivät sosiaalisessa mediassa ja muilla digitaalisilla kanavilla ennätyksellisen vahvasti. IBD-viikolla toteutettiin myös #suolihuolia-kampanja. Facebookin ja Instagramin luonnollisia ja maksullisia julkaisuja katseltiin viikon aikana yhteensä noin 1,2 miljoonaa kertaa, ja ne tavoittivat yhteensä yli 700 000 some-tiliä. Erityisesti Instagramissa useat kymmenet ihmiset innostuivat jakamaan omia tarinaansa siitä, mitä he pystyvät tekemään työkseen ”IBD:stä huolimatta”.

Työelämän joustot -aiheinen radiokampanja tavoitti noin 1,28 miljoonaa henkilöä, ja lisäksi opiskelijoille kohdennettiin aiheesta omaa mainontaa. IBD-viikolla pyöri myös yhteistyökumppanimme tv-mainos MTV:llä. Koronapandemian kiihtymis- ja leviämisvaiheen paineista huolimatta media julkaisi toistakymmentä artikkelia ja tv-juttua työelämäteemasta tai suolistosairauksista.

Julkisilla paikoilla viikko näkyi jälleen niin, että tunnettuja rakennuksia valaistiin violetiksi. Mukana valaisuissa olivat: Särkänniemen Näsinneula, Helsingin kaupunginteatteri, Lappeenrannan kaupungintalo, Turun kaupungin Kirjastosilta, Kaarinan kaupungin Kaarina-talo, Kuopion Matkus Shopping Centre, Järvenpään Kolmisointu ja Espoon MSD:n toimisto.

Lisäksi näyimme IBD-viikolla TAYS:ssa, jossa vietettiin myös uuden IBD-keskuksen avajaisia.

Kaikki tämä onnistui jäsenistömme ja yhteistyökumppaniemme tuella. IBD-viikkoa tukivat vuonna 2020: AbbVie, Coloplast oy, Ferring Pharmaceuticals, Medans oy, Pfizer, Takeda sekä Tillotts Pharma.

Vuoden 2020 IBD-viikon tiedote
Kaikki vuoden 2020 mediaosumat

2019

Vuonna 2019 IBD-viikko oli näyttävämpi kuin koskaan, kun Särkänniemen Näsinneula, Tampereen Sähkölaitoksen Naistenlahden voimalaitos, Tammerkosken keskiputous, Helsingin kaupunginteatteri, Turun kaupungin Kirjastosilta, Kaarinan kaupungin Kaarina-talo, Kotkan Sapokan puisto, Järvenpään Kolmisointu ja Seinäjoen seurakunnan Lakeuden risti valaistiin viikon aikana violetiksi. Viikon aikana IBD-tietoisuus oli näkyvillä myös HSL:n raitiovaunu- ja metroliikenteessä, sekä Onnibusseissa valtakunnallisesti.

Lisäksi järjestimme tempauksen Kampin keskuksessa, tapasimme ihmisiä TAYS Keskussairaalassa ja levitimme IBD-tietoisuutta valtakunnallisesti koko viikon ajan, myös median välityksellä.

Vuoden 2019 IBD-viikon aikana oli ensikertainen tilaisuus lahjoittaa myös IBD-tutkimukselle yhdessä Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n kanssa järjestetyn lahjoituskampanjan kautta. Tuotot ohjattiin lyhentämättöminä IBD-tutkimukseen sekä IBD:tä sairastavien lasten perheille vertais- ja virkistystoimintaan TAYS:issa.

Osaa IBD-viikon tapahtumista tukivat lääkeyhtiöt Pfizer ja Takeda.
Vuoden 2019 IBD-viikon tiedote
Kaikki vuoden 2019 mediaosumat

2018

Vuonna 2018 pyöri mainosvideoita Helsingissä raitiovaunujen ja metrojen mainostauluilla siitä, että IBD on näkymätön sairaus, ja että lähes yksi sadasta suomalaisesta sairastaa IBD:tä. Finnkinon elokuvateattereissa suurissa kaupungeissa elokuvanäytöksen alussa 30 sekunnin video, joka avasi IBD:tä sairastavan arkea.
1.12. Näsinneula Tampereen Särkänniemessä valaistiin lilaksi. Crohn ja Colitis ry sekä Takeda oy toteuttivat IBD-viikon alla kyselyn sosiaalisessa mediassa IBD:tä sairastaville. Kyselytutkimuksen tulokset löydät täältä. Sosiaalisen median kanavat aktiivisessa käytössä #ibdviikko ja #ibdfi, Facebookissa profiilikuviin sai lisätä kehyksen. IBD-viikolla Kainuun Liikunta ilmoitti lahjoittavansa osan VuokattiHiihdon osallistumismaksutuotoista perheiden sporttilomaan Vuokatissa.

2017

Vuonna 2017 Crohn ja Colitis ry ja Takeda Oy haastoivat neljä suomalaista testaamaan kahdeksi päiväksi, millaista elämä voisi olla IBD:n kanssa. Kampanja toteutettiin mobiilisovelluksen, erilaisten tehtävien ja roolileikkien avulla. Kampanjaan osallistuvat ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, bloggaajat Kira Tiivola ja Jenny Belitz-Henriksson sekä IBD-potilaan äiti. Heidän kokemuksiaan kokeilusta on nähtävänä ibd.fi-sivustolla. Videoita julkaistiin sosiaalisen median kanavissa pitkin viikkoa. Voit katsoa videot yhdistyksen YouTube-kanavalta.

Vuonna 2017 jaettiin myös infografiikkaa, joka on toteutettu yhteistyössä AbbVien kanssa.
Katso infografiikka

2014

Vuonna 2014 jääkiekkoilijat kuvasivat Vessapassi- ja IBD-videoita IBD-viikolle.
IBD-viikon videot Youtubessa