Narsisseja.

IBD-viikot

Tältä sivulta löydät kootusti IBD-viikkojen kampanjat ja materiaalit.

2023

Vuonna 2023 laitettiin perustiedot kuntoon IBD:stä ja muistutettiin, että IBD on enemmän kuin suoliston sairaus. Viikko näkyi muun muassa perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa. IBD-viikolla tuotimme tulostettavia materiaaleja, teimme somekampanjaa ja haimme näkyvyyttä display-mainonnalla Sanoman kanavissa. Viikon toteutumista tuki Takeda.

Vuoden 2023 IBD-viikon tiedote
Vuoden 2023 IBD-viikon sivu

2022

Vuoden 2022 IBD-viikon teemana oli ”IBD ei kysy ikää”, sillä uusien diagnoosien määrä kasvaa vuosittain kaikissa ikäryhmissä. Tyypillisimmillään IBD-diagnoosi saadaan nuorena aikuisena 15–35 vuoden iässä, mutta diagnoosin voi saada missä iässä tahansa. Lapsen sairastuminen pitkäaikaissairauteen rikkoo elämän käsikirjoitusta ja muuttaa odotuksia elämän kulusta. Myös uudelleenkouluttautuminen ja työllistyminen aikuisiässä voi olla edessä, sitä toivomatta. IBD vaikuttaa yhä enemmän myös yli 60-vuotiaiden elämänlaatuun ja ikääntyneiden hoitoon.

Vuoden 2022 IBD-viikon aikana toteutimme diaesityksen klinikoiden infonäytöille, teimme tietoisuusmarkkinointimateriaalia SairaalaMedian kautta eri sairaaloihin ympäri Suomen, Helsingin metroon ja ratikkaan sekä Tampereen ratikkaan. Lisäksi tavoittelimme medianäkyvyyttä. Pääasiallisena tietoisuustyönä toteutimme somekampanjan, jossa neljä eri ikäistä IBD:tä sairastavaa kertoo tarinansa. Voit lukea tarinat täältä.

Emme tänä vuonna pyytäneet rakennuksia valaistavaksi violetiksi energiansäästösyistä. Viikon toteutumista tukivat Pfizer ja Takeda.

Vuoden 2022 IBD-viikon tiedote
Vuoden 2022 IBD-viikon sivu

2021

Vuonna 2021 IBD-viikon teemana oli Avoimuus luo hyvinvointia. Kun tieto tulehduksellisista suolistosairauksista ja sen erilaisista oireista lisääntyy, se auttaa muita ihmisiä ymmärtämään ja tukemaan sairastuneita. Tietoa levitettiin kolmen videon mainoskampanjalla, joka näkyi uudessa Tampereen ratikassa kolme päivää ja Helsingin metrossa viisi päivää, tavoittaen kymmeniä tuhansia silmäpareja. IBD-viikko näkyi myös useissa valtakunnallisissa medioissa, kuten Ylellä ja iltapäivälehdissä.

Tulehduksellisen suolistosairauden kanssa tullaan sinuiksi pitkän ajan kuluessa. Salliva ilmapiiri auttaa sairastuneita olemaan avoimempia sairauden vaikutuksista elämäänsä ja samalla hyväksymään sairauden osana itseään. Hyväksymisen prosessia avattiin muun muassa kouluttajapsykoterapeutti Leena Ehrlingin videopuheenvuorossa ja Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa. Sosiaalisen median kanavissamme toimme viikon teemaa esiin jakamalla Ehrlingin videota ja tekemällä osallistavia postauksia teemasta.

Tunnettuja rakennuksia valaistiin jälleen violetiksi. Mukana valaisuissa olivat: Helsingin kaupunginteatteri, MSD:n toimisto Espoossa, Järvenpään Kolmisointu, Kaarinan kaupungin Kaarina-talo, Lappeenrannan kaupungintalo, Seinäjoen Lakeuden risti, Tampereen Tammerkosken koskiputous ja Turun kaupungin Kirjastosilta. IBD-hoitajien ja OLKA-verkoston välityksellä näyimme sairaaloiden infotauluilla.

IBD-viikon toteuttamista tukivat Pfizer Oy ja Takeda Oy.

Vuoden 2021 IBD-viikon tiedote
Kaikki vuoden 2021 mediaosumat

2020

Vuonna 2020 IBD-viikon teemana olivat suolistosairaudet ja työ. Viikko ja sen teema näkyivät sosiaalisessa mediassa ja muilla digitaalisilla kanavilla ennätyksellisen vahvasti. IBD-viikolla toteutettiin myös #suolihuolia-kampanja. Facebookin ja Instagramin luonnollisia ja maksullisia julkaisuja katseltiin viikon aikana yhteensä noin 1,2 miljoonaa kertaa, ja ne tavoittivat yhteensä yli 700 000 some-tiliä. Erityisesti Instagramissa useat kymmenet ihmiset innostuivat jakamaan omia tarinaansa siitä, mitä he pystyvät tekemään työkseen ”IBD:stä huolimatta”.

Työelämän joustot -aiheinen radiokampanja tavoitti noin 1,28 miljoonaa henkilöä, ja lisäksi opiskelijoille kohdennettiin aiheesta omaa mainontaa. IBD-viikolla pyöri myös yhteistyökumppanimme tv-mainos MTV:llä. Koronapandemian kiihtymis- ja leviämisvaiheen paineista huolimatta media julkaisi toistakymmentä artikkelia ja tv-juttua työelämäteemasta tai suolistosairauksista.

Julkisilla paikoilla viikko näkyi jälleen niin, että tunnettuja rakennuksia valaistiin violetiksi. Mukana valaisuissa olivat: Särkänniemen Näsinneula, Helsingin kaupunginteatteri, Lappeenrannan kaupungintalo, Turun kaupungin Kirjastosilta, Kaarinan kaupungin Kaarina-talo, Kuopion Matkus Shopping Centre, Järvenpään Kolmisointu ja Espoon MSD:n toimisto.

Lisäksi näyimme IBD-viikolla TAYS:ssa, jossa vietettiin myös uuden IBD-keskuksen avajaisia.

Kaikki tämä onnistui jäsenistömme ja yhteistyökumppaniemme tuella. IBD-viikkoa tukivat vuonna 2020: AbbVie, Coloplast oy, Ferring Pharmaceuticals, Medans oy, Pfizer, Takeda sekä Tillotts Pharma.

Vuoden 2020 IBD-viikon tiedote
Kaikki vuoden 2020 mediaosumat

2019

Vuonna 2019 IBD-viikko oli näyttävämpi kuin koskaan, kun Särkänniemen Näsinneula, Tampereen Sähkölaitoksen Naistenlahden voimalaitos, Tammerkosken keskiputous, Helsingin kaupunginteatteri, Turun kaupungin Kirjastosilta, Kaarinan kaupungin Kaarina-talo, Kotkan Sapokan puisto, Järvenpään Kolmisointu ja Seinäjoen seurakunnan Lakeuden risti valaistiin viikon aikana violetiksi. Viikon aikana IBD-tietoisuus oli näkyvillä myös HSL:n raitiovaunu- ja metroliikenteessä, sekä Onnibusseissa valtakunnallisesti.

Lisäksi järjestimme tempauksen Kampin keskuksessa, tapasimme ihmisiä TAYS Keskussairaalassa ja levitimme IBD-tietoisuutta valtakunnallisesti koko viikon ajan, myös median välityksellä.

Vuoden 2019 IBD-viikon aikana oli ensikertainen tilaisuus lahjoittaa myös IBD-tutkimukselle yhdessä Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n kanssa järjestetyn lahjoituskampanjan kautta. Tuotot ohjattiin lyhentämättöminä IBD-tutkimukseen sekä IBD:tä sairastavien lasten perheille vertais- ja virkistystoimintaan TAYS:issa.

Osaa IBD-viikon tapahtumista tukivat lääkeyhtiöt Pfizer ja Takeda.
Vuoden 2019 IBD-viikon tiedote
Kaikki vuoden 2019 mediaosumat

2018

Vuonna 2018 pyöri mainosvideoita Helsingissä raitiovaunujen ja metrojen mainostauluilla siitä, että IBD on näkymätön sairaus, ja että lähes yksi sadasta suomalaisesta sairastaa IBD:tä. Finnkinon elokuvateattereissa suurissa kaupungeissa elokuvanäytöksen alussa 30 sekunnin video, joka avasi IBD:tä sairastavan arkea.
1.12. Näsinneula Tampereen Särkänniemessä valaistiin lilaksi. Crohn ja Colitis ry sekä Takeda oy toteuttivat IBD-viikon alla kyselyn sosiaalisessa mediassa IBD:tä sairastaville. Kyselytutkimuksen tulokset löydät täältä. Sosiaalisen median kanavat aktiivisessa käytössä #ibdviikko ja #ibdfi, Facebookissa profiilikuviin sai lisätä kehyksen. IBD-viikolla Kainuun Liikunta ilmoitti lahjoittavansa osan VuokattiHiihdon osallistumismaksutuotoista perheiden sporttilomaan Vuokatissa.

Tiedote 28.11.2018 (IBD-viikko)
IBD:tä sairastavat kokevat paljon ymmärtämättömyyttä ja vähättelyä sairauttaan kohtaan.

2017

Vuonna 2017 Crohn ja Colitis ry ja Takeda Oy haastoivat neljä suomalaista testaamaan kahdeksi päiväksi, millaista elämä voisi olla IBD:n kanssa. Kampanja toteutettiin mobiilisovelluksen, erilaisten tehtävien ja roolileikkien avulla. Kampanjaan osallistuvat ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, bloggaajat Kira Tiivola ja Jenny Belitz-Henriksson sekä IBD-potilaan äiti. Heidän kokemuksiaan kokeilusta on nähtävänä ibd.fi-sivustolla. Videoita julkaistiin sosiaalisen median kanavissa pitkin viikkoa. Voit katsoa videot yhdistyksen YouTube-kanavalta.

Vuonna 2017 jaettiin myös infografiikkaa, joka on toteutettu yhteistyössä AbbVien kanssa.
Katso infografiikka

Tiedote 29.11.2017 (IBD-viikko)
Suolistosairaudet nousemassa uudeksi kansantaudiksi.

2015

Tiedote 2.12.2015
Liiga ja liigaseurat mukana IBD-viikolla hyvällä asialla.

2014

Vuonna 2014 jääkiekkoilijat kuvasivat Vessapassi- ja IBD-videoita IBD-viikolle.
IBD-viikon videot Youtubessa

Lehdistöiedote 8.11.2014
Joka toinen tulehduksellisia suolistosairauksia sairastavista kamppailee oireidensa kanssa kuukausittain.

Lehdistötiedote 18.11.2014, Leiras Takeda Oy
IBD ja elämanlaatu.

Lehdistötiedote: IBD2020
IBD2020-kysely toteutettiin yhteistyössä AbbVieOy:n kanssa.
IBD2020-tutkimus.