IBD-viikko käynnistyi

IBD-viikkoa vietetään 1.–7. joulukuuta, ja viikon tavoitteena on lisätä tietoisuutta IBD:stä sekä muistuttaa, etteivät kaikki sairaudet näy ulospäin.

Tänä vuonna (2017) IBD-viikon kampanja näkyy Helsingissä raitiovaunujen ja metrojen mainostauluilla. Siellä näytetään 10 sekunnin videoita, joissa herätellään matkustajia siihen, että IBD on näkymätön sairaus, ja että lähes yksi sadasta suomalaisesta sairastaa IBD:tä.
Somessa IBD-viikkoa voi seurata tunnisteilla #ibdviikko ja #ibdfi.

Crohn ja Colitis ry ja Takeda Oy haastoivat neljä suomalaista testaamaan kahdeksi päiväksi, millaista elämä voisi olla IBD:n kanssa. Kampanja toteutettiin mobiilisovelluksen, erilaisten tehtävien ja roolileikkien avulla. Kampanjaan osallistuvat ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, bloggaajat Kira Tiivola ja Jenny Belitz-Henriksson sekä IBD-potilaan äiti. Heidän kokemuksiaan kokeilusta on nähtävänä ibd.fi-sivustolla. Videoita julkaistaan sosiaalisen median kanavissa pitkin viikkoa. Voit katsoa videot yhdistyksen YouTube-kanavalta.

Tänä vuonna jaetaan myös infografiikkaa ”Hyvän hoidon tulee olla kaikkien oikeus”, joka on toteutettu yhteistyössä AbbVien kanssa. Näet infografiikan tästä >>