Rentoutumistuokio: ihmisiä selällään maassa, polvet koukussa vatsan päällä, värikkäitä vilttejä jalkojensa päällä. Kuva: Anna Jarske-Fransas.

Ravitsemus

Reijo Laatikaisen luento Ikääntyvän suolistosairaan ravitsemus

Ikääntyneen ravitsemus yleisesti

Emme syö samaan tapaan ja samoja määriä läpi elämän. Lapsi tarvitsee ravintoa perustarpeen lisäksi kasvuun. Työikäinen kuluttaa työssä ja arjessa toimiessaan vaihtelevan määrän energiaa, kun taas iän myötä voi riittää perusenergiantarpeen tyydyttyminen liikunnan ja työn vähennyttyä. Ikääntyneellä tämä aktiivisuuden väheneminen voi heikentää ruokahalua tai aiheuttaa jopa ajatuksen, että energiaa ei kovin paljoa tarvita, kun ei mitään kulutakaan. Tässä suhteessa vaihtelu yksilöiden välillä on suurta eli jokaisen pitää tunnistaa oman kehon tarpeet kokonaistilanne huomioiden. Suolistosairaus aiheuttaa lisäksi vajaaravitsemusriskin.

Energian lisäksi ravinnosta saadaan paljon tärkeitä rakennusaineita ja elinvoimaa lisääviä ravintoaineita, joten syöminen ja ruuan laatu ovat jatkuvasti tärkeitä hyvinvoinnin peruspilareita. Ruokahaluun vaikuttavat myös muut sairaudet, elämäntilanne ja mieliala. Myös toimintakyvyssä tapahtuu muutoksia ja aiemmin helposti sujunut ruuanlaitto ei tunnukaan enää niin mukavalta. Suolistosairauden rinnalla muut sairaudet voivat vaatia lisähuomiota myös ravitsemuksen osalta.

Tarkista seuraavat asiat:

  • ruoka on minulle ilon ja nautinnon lähde
  • päätän itse mitä syön
  • syön monipuolisesti ja tasaisin väliajoin

Jos pystyt ruksaamaan kaikki kohdat, on perustilanne kohdallasi hyvä.

Vinkkejä sinulle, jolla on haasteita syödä säännöllisesti tai ruoka ei maistu

  • suunnittele päiviisi rutiinit: ruoka-ajat, ulkoilu ja liikunta-ajat, ruuanlaitto ja kaupassa asiointi päivät
  • listaa mieliruokiasi ja mieti miten saisit niiden määrää lisättyä
  • onko sinun mahdollista syödä seurassa tai esimerkiksi kodin ulkopuolella monipuolisessa lounaspöydässä
  • jos ruokavaliosi on hyvin rajoittunut, voit pohtia ovatko kaikki rajoitukset välttämättömiä ja voisitko kokeilla joitain pois jääneitä ruoka-aineita pieninä määrinä
  • tee aterioiden toteutuminen helpoksi pitämällä kotona helppoja valmisruokia tai pakasteita, joista saat vähällä vaivalla kunnon aterian

Keskeiset haasteet ja huomioitavat asiat

Iän ja sairauksien myötä ravitsemustila voi heikentyä. Esimerkiksi krooniset sairaudet, liikkumattomuus, tulehdukset, lääkkeet, muistisairaus ja imeytymishäiriöt voivat olla heikentämässä elimistön ravitsemustilaa. Usein muutokset ravitsemustilassa tapahtuvat hitaasti ja joskus niitä voi olla vaikea havaita. Henkilö voi olla myös ylipainoinen ja silti ravitsemustila on heikko. Ravitsemustilan heikkeneminen kulkee usein käsikädessä liikunta- ja toimintakyvyn heikkenemisen kanssa.

Ravitsemustilan kannalta keskeisimmät asiat ovat riittävä energian ja proteiinin saanti. Heikentynyt proteiininsaanti lisää lihaskatoa ja vaikuttaa kokonaisterveyttä alentavasti. Lihakset ovat kehon tärkein tukikudos ja lisäksi on syytä huolehtia luuston kunnosta. Monissa sairauksissa käytetty kortisonilääkitys heikentää luustoa, ja sen vuoksi ravintoaineista korostuvat luuston kannalta tärkeät kalsium ja D-vitamiini.

Tarkista seuraavat asiat:

  • tiedän painoni, enkä annan sen tahattomasti laskea tai nousta
  • syön/juon maitotaloustuotteita tai soijatuotteita 4 annosta päivässä
  • syön lihaa, kalaa, munaa tai kasvikunnan proteiinin lähteitä ainakin kahdella aterialla päivässä
  • minulla on käytössäni jokin kasvirasva, joko margariini tai öljy, ja käytän niitä päivittäin aterioiden yhteydessä

Jos huomaat puutteita edellä esitetyissä kohdissa, voit kokeilla seuraavia asioita:

  • pyri lisäämään jokaiselle aterialle ja välipalalle jokin maitotuote: maito, piimä, jogurtti, viili, rahka, juusto, raejuusto, vaihtoehtona ovat vastaavat soijatuotteet
  • kananmuna on monikäyttöinen raaka-aine esim. aamiaiselle tai pääruualle
  • syö päivittäin ainakin yksi lämmin ateria ja käytä siinä kalaa, kanaa, lihaa tai papuja vaihdellen tai sopivuuden mukaan
  • energiansaantia on helppo lisätä rasvaisemmilla valinnoilla tai lisäämällä tilkka öljyä ruoka-annokseen

Suoliston kunto ja imeytyminen

Jos olet elänyt suolistosairauden kanssa jo pitkään, tunnet sen vaikutukset vointiisi ja valitset ruoka-aineet yksilöllisen sopivuuden mukaan. On tärkeää, että kaikissa olosuhteissa pyrit säilyttämään monipuolisuuden, etkä riskeeraa hyvinvointiasi karsimalla ruokavaliota liikaa. Lyhytaikainen ruokavaliorajoitus ei vielä haavoita terveyttä, mutta pitkään jatkunut puutteellisesti koottu ravitsemus on voinut aiheuttaa ravitsemustilan heikkenemistä. Ravinnon lisäksi nesteen riittävä saanti on tärkeää.

Suolistosairaus lisää vitamiini- ja hivenainepuutosten riskiä. Kalsiumin ja D-vitamiinin lisäksi puutetta voi olla raudasta, B12-vitamiinista ja folaatista. Ravintoaineiden imeytymistä voi tukea käyttämällä helposti sulavia rakenteita kuten kasviksia, marjoja ja hedelmiä smoothiena ja muita pehmeitä rakenteita esim. lihatuotteissa.

Tarkista seuraavat asiat:

  • suoleni toimii säännöllisesti tai melko säännöllisesti, huomaan toiminnassa tapahtuvat muutokset ja huomioin, jos tilanne pitkittyy (vaikea ummetus tai ripuli)
  • juon ainakin 5-8 lasia päivässä (kaikki juomat paitsi alkoholi)
  • otan D-vitamiinia valmisteena 20 mikrogrammaa ympäri vuoden
  • käytän monipuolisesti itselleni sopivia marjoja, hedelmiä ja kasviksia päivittäin, ne voivat olla tuoreita, kypsennettyjä tai säilykkeitä

Vinkkejä sinulle, jolla on huoli ravitsemustilan heikkenemisestä:

  • seuraa painoasi viikoittain
  • jos laihdut tahattomasti, voit syödä rasvaisempaa ja proteiinipitoisempaa ruokaa joitakin viikkoja tilanteen korjaamiseksi, tukena voi olla täydennysravintovalmisteita, välipaloja ja monivitamiini
  • huolehdi, että sinulla on vesikannu pöydällä ja pyrit juomaan sen tyhjäksi päivän aikana
  • muista huolehtia myös suolatasapainosta, jos menetät suoloja
  • huolehdi, että sinulla on käytössä ruokia kaikista ruoka-aineryhmistä (viljat, maitotuotteet, rasvat, kasvikset, liha/kala/kana/kananmunat)
  • ota tarvittavat vitamiinitäydennykset valmisteena, pyydä laboratoriomittauksia säännöllisesti

Pidä kiinni hyvästä syömisestä, sillä se on tärkeä tuki fyysisen ja psyykkisen hyvinvointisi tukena. Etsi aktiivisesti ruokailoa ja vaali sitä suoliston aiheuttamista haasteista huolimatta.

Katja Sassi-Pyykkö, laillistettu ravitsemusterapeutti