Rentoutumistuokio: ihmisiä selällään maassa, polvet koukussa vatsan päällä, värikkäitä vilttejä jalkojensa päällä. Kuva: Anna Jarske-Fransas.

Muisti

Kaikki älyllinen toiminta perustuu muistiin. Ilman muistia ihminen ei olisi itsensä menneisyytensä ja nykyisyytensä kanssa. Muisti koostuu tästä hetkestä, menneestä ja tulevasta.

Unohtelu pelottaa, vaikkei se olekaan aina merkki etenevästä muistisairaudesta. Ikääntyessä on normaalia, että unohtaa nimiä, mutta jos avaimet tai rahapussi löytyvät toistuvasti erikoisista paikoista, voi olla, että muisti on kuormittunut ja ihmisellä on liikaa huolia. Silti on ihan normaalia, että silmälasit voivat löytyä kummallisista paikoista, jos niitä joutuu ottamaan pois usein. Vaikka ihminen ikääntyykin, ei ole mitään tarvetta jatkuvasti seurata omaa muistiaan. Terveydentilan ja muistin ylenmääräinen tarkkailu voi vain lisätä huolestuneisuutta ja se taas lisätä muistamattomuutta.

Jos sen sijaan sovitut tapaamiset unohtuvat toistuvasti, tai ihmisen persoonallisuus muuttaa erilaiseksi, päättelykyky heikentyy oleellisesti, kannattaisi varata aika lääkärille ja tehdä muistitutkimuksia. Näin voitaisiin vähentää asiasta syntyvää huolta, ja toisaalta asiaan voitaisiin tarttua mahdollisimman ajoissa. Muistisairauksissa olisi tärkeää, että hoito voitaisiin aloittaa sairauden varhaisessa vaiheessa. Näin voidaan jarruttaa sairauden etenemistä ja lisätä hyviä päiviä.

Muistisairaudessa ei ole mitään hävettävää, vaikka sitä on pidetty tabuna pitkään. Muistisairaudesta ja yleensä muistin asioista voi puhua avoimesti. Usein itse ei huomaa muistin heikkenemistä, siksi läheisillä onkin iso rooli huomata läheisen tilannetta.

Muistin ylläpitäminen

Ihminen ei voi vaikuttaa perintötekijöihinsä eikä ikäänsä. Muistin ylläpitäminen on aivoterveyden ylläpitämistä. Muistia voi harjaannuttaa monin eri keinoin. Oman muistin toimintaan voi vaikuttaa. Liikunta, monipuolinen ravinto ja riittävä yöuni ovat kaiken perusta. Kävely, uinti, tanssi, höntsyily, lehtien haravointi – mitä vain, kunhan se on mieluisaa toimintaa. Ilolla, ei veren maku suussa. Pinnistely sudokujen ja eri laatijoiden sanaristikoiden parissa pistää aivosolut toimimaan. Kokoa pieni korttipeliporukka tai haasta ystäväsi pelaamaan shakkia. Aloita vieraan kielen opiskelu. Elämän mielekkyyden ja toiveikkuuden eteen kannattaa nähdä vaivaa.

Lisätietoa saa: www.muistiliitto.fi